Zmiana przepisów w zakresie rejestracji pojazdów
Pragniemy poinformować Mieszkańców Powiatu Braniewskiego, że od 1 stycznia 2024 r. zmieniają się przepisy w zakresie rejestracji pojazdów.
Nowe przepisy likwidują zawiadomienia o nabyciu pojazdu, które zostaną zastąpione bezwzględnym obowiązkiem zarejestrowania pojazdu.
Właściciel pojazdu będzie obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
nabycia (kupna) pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
W przypadku nabycia pojazdu w drodze spadku termin 30 dni, biegnie od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
W przypadku nabycia pojazdu, przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą
w zakresie obrotu pojazdami (należy posiadać odpowiedni wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), wniosek o rejestrację pojazdu należy złożyć w terminie 90 dni.
Przypominamy, że niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie:
ale NIEPRZEKRACZAJĄCYM 180 dni, podlegać będzie karze pieniężnej w wysokości
500 zł. za wyjątkiem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, dla których kara pieniężna wynosi: 1000 zł.
ale PRZEKRACZAJĄCYM 180 dni, podlega karze pieniężnej w wysokości: 1000 zł. za wyjątkiem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, dla których kara pieniężna wynosi: 2000zł.
Informujemy że, na właścicielu pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nadal spoczywa obowiązek zawiadomienia starosty, w terminie 30 dni, o:
zbyciu (sprzedaży) pojazdu;
zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.
Niezawiadomienie Starosty o zbyciu (sprzedaży) pojazdu, w wymaganym terminie (bez względu na ilość dni przekroczenia), podlega karze pieniężnej w wysokości: 250 zł.
Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 stycznia 2024 r. zawiadomienia o zbyciu pojazdu dokonuje się poprzez złożenie wypełnionego wniosku wraz z umową (umowami) zbycia (sprzedaży) pojazdu u Starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania.
Przypominamy, że zawiadomienie o zbyciu pojazdu nie wymaga wizyty w Wydziale Komunikacji
i Transportu można je:
przesłać drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy ePUAP,
przesłać drogą pocztową na adres: Starostwo Powiatowego w Braniewie, Pl. Piłsudskiego 2, 14-500 Braniewo,
złożyć w sekretariacie urzędu.
Zwracamy również uwagę, że w przypadku przerejestrowania pojazdu przy zachowaniu tych samych numerów należy przedłożyć w Wydziale Komunikacji i Transportu tablice rejestracyjne pojazdu. Brak tablic skutkować będzie odstąpieniem od procesu rejestracji.